De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Sluiting Ford Genk kan 12.000 jobs kosten

donderdag, 29 november 2012

De sluiting van Ford Genk kan in het slechtste geval zo'n 12.000 jobs wegvagen en een gat slaan van een half miljard in de federale begroting. Zo blijkt uit een gitzwarte impactstudie.

Hasselt - Meteen na de sluiting van Ford Genk klonk het al dat de economische impact van het sociale drama tot ver buiten de fabriekshallen zou te voelen zijn. Professoren Ludo Peeters en Mark Vancauteren van het Kenniscentrum voor Ondernemerschap en Innovatie (Kizok) aan de Universiteit Hasselt hebben nu becijferd hoe groot de economische krater wel kan zijn. Gisteren stelden ze hun resultaten voor.

De rekening oogt zwaar. In Limburg kunnen 8.195 jobs verloren gaan: 4.337 bij Ford zelf natuurlijk, 2.816 bij de toeleveranciers en nog eens 1.042 door de dalende consumptie bij al die ontslagen mensen. De werkloosheid in Limburg stijgt zo prompt van 6,8 procent naar 8,8 procent van de beroepsbevolking, een stijging met bijna 30 procent. Maar de schok stopt natuurlijk niet aan de Limburgse grens. In de rest van Vlaanderen zijn nog eens 3.111 jobs bedreigd bij toeleveranciers die bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen actief zijn. Het koopkrachtverlies zou in Vlaanderen 453 jobs kosten. Opvallend, de onderzoekers berekenden niet wat de effecten zijn voor Brussel en Wallonië. Maar ze schatten dat die verwaarloosbaar klein zijn doordat er amper Ford-arbeiders en toeleveranciers buiten Vlaanderen gevestigd zijn.

Welvaartsverlies

Het verdwijnen van al die jobs en de toegevoegde waarde die ze creëren, zorgt voor een welvaartsverlies van 644,1 miljoen euro in Limburg - 2,88 procent van het Limburgs bruto binnenlands product (bbp) gaat zo verloren. Neem er de effecten buiten Limburg bij en het welvaartsverlies voor Vlaanderen loopt op tot 875 miljoen euro. Tot slot zorgt dat welvaartsverlies voor 466 miljoen euro misgelopen inkomsten voor de federale begroting.

De sluiting Ford Genk zorgt dus voor een socio-economische domino waarbij nogal wat steentjes dreigen omver te vallen. Al zullen de effecten in de praktijk beter meevallen. De studie gaat namelijk uit van het slechtst denkbare scenario. De onderzoekers houden geen rekening met politieke steunmaatregelen, ontslagvergoedingen en het feit dat sommige ontslagen werknemers elders aan de slag kunnen.

Al waarschuwen de onderzoekers er wel voor dat er momenteel te weinig gepaste jobs zijn voor Ford-werknemers op de Limburgse arbeidsmarkt, jobs die eventueel wel voorhanden zijn in Luik of net over de grens in Nederland.

Actieplan

Ondertussen sleutelt een taskforce onder leiding van professor Herman Daems (KU Leuven) aan een strategisch actieplan dat precies de negatieve socio-economische impact van de sluiting van Ford moet verzachten. "Ik ben blij met deze studie. Ze toont de uitdagingen aan waar we voor staan," zegt Daems. "We zullen alle verloren jobs natuurlijk niet kunnen opvangen binnen één bedrijf of één sector. We zullen bestaande bedrijven moeten helpen doorgroeien en nieuwe activiteiten aantrekken," meent Daems.

Bedoeling blijft om eind januari het relanceplan voor te stellen. Al sluit Daems niet uit dat er eerder gecommuniceerd wordt. "Want ik begrijp dat men in Limburg wacht op dit plan."

Jan-Frederik Abbeloos

© Corelio