De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Bezoek van Ikea België

Clean Tech Community Limburg zet Ikea België in de kijker

donderdag, 20 maart 2014

Cleantech Community Limburg nodigt IKEA België uit om haar duurzaamheidsstrategie “People & Planet Positive” toe te lichten. Het bezoek start met een overleg in aanwezigheid van gouverneur Herman Reynders en de CEO van IKEA België, Olivier Baraille. ’s Middags geeft IKEA België een lezing voor studenten aan UHasselt en om 19 u. vindt een toelichting plaats voor professionals in Greenville in Houthalen-­‐Helchteren. Tevens worden 4 opmerkelijke Limburgse projecten uit de doeken gedaan om ondernemers te inspireren tot inspanningen in hun bedrijven.

IKEA België geeft toelichting bij haar ambitieuze duurzaamheidsstrategie "People & Planet Positive" 

Iedereen kent IKEA. Met 303 winkels in 26 landen, een jaarlijkse verkoop van 28 miljard euro en 135.000 medewerkers is de IKEA Groep uitgegroeid tot een wereldspeler.

Maar de 9.500 producten, 212 miljoen catalogi, 1.046 leveranciers en 684 miljoen bezoekers zorgen voor een grote voetafdruk. Om haar voetafdruk doorlopend te beperken, heeft IKEA een ambitieuze duurzaamheidsstrategie geïmplementeerd, "People & Planet Positive", gebaseerd op het principe "Think Globally, Act Locally".

In aanwezigheid van de CEO van IKEA België, Olivier Baraille, en gouverneur Herman Reynders vindt op 20 maart een overleg plaats in de ambtswoning. Olivier Baraille: “Met 550.000 zonnepanelen, 137 eigen windturbines, de grootschalige introductie van LED-­‐verlichting en het gebruik van FSC-­‐gelabeld hout heeft de IKEA Groep op internationaal vlak reeds een aantal stappen gezet. Ook IKEA België zet volop in op het onafhankelijk worden van energie en grondstoffen en we willen onze klanten inspireren om een duurzamer leven thuis te leiden. Duurzaamheid is voor IKEA België essentieel en ook Limburg zet hier sterk op in. Met de geplande komst naar Hasselt kunnen IKEA België en de provincie ook op dit vlak elkaar versterken.”

In de namiddag geeft IKEA een lezing aan studenten bij UHasselt. ’s Avonds wordt de strategie toegelicht in GreenVille door mevrouw Caroline Gastaud, Sustainability Manager, en de heer Rick Kaper, Manager van het IKEA Distributiecentrum te Genk. Algemene visie, maar ook marketing komen aan bod. Speciaal voor de Cleantech Community worden ook de praktische aanpak en een concrete Limburgse business case besproken.

Informeren, sensibiliseren, motiveren en zelfs assisteren

Cleantech Community Limburg sluit aan op het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK).
Hierin is “community formation” belangrijk om te komen tot nieuwe economische kansen voor Limburg. Het uitgangspunt is immers dat er heel wat kennis aanwezig is, maar dat deze gebundeld moet worden om sneller tot realisaties te komen.

Cleantech Community Limburg stelt zich tot doel om de interesse voor groene technologie in beleid, wetenschappelijk onderzoek en het bedrijfsleven te stimuleren.In 2013 werden eerder Jeremy Rifkin (USA) en het Fraunhofer Institute (D) uitgenodigd naar Limburg. In 2014 gaat de community verder met dit bezoek van IKEA.

Het beleid is betrokken via initiatiefnemers gouverneur Herman Reynders en gedeputeerden Vandeput (economie) en Vandenhove (milieu). Universiteit Hasselt, de hogescholen en de kennisinstellingen zorgen voor een wetenschappelijke toetsing. En GreenVille – Center of Cleantech – in Houthalen-­‐Helchteren nodigt het Limburgse bedrijfsleven uit.

“Dit concept is uniek en intensief, maar noodzakelijk om echt door te dringen tot bij de bedrijven en de stap te zetten van pilootprojecten naar economische realisaties in de hele provincie. Cleantech kan een Limburgs exportproduct worden naar Vlaanderen en de rest van de wereld”, pleit gouverneur Herman Reynders.

Deze “Cleantech Community”, waarvan het lidmaatschap gratis is, informeert door interessante sprekers, bedrjiven of organisaties naar Limburg te halen. Successen zetten anderen ertoe aan om zelf ook in actie te schieten. Tegelijk brengt de Community ook telkens Limburgse projecten onder de aandacht.

Op 13 juni bezoekt de Cleantech Community BMW Leipzig, de nieuwe productiesite van de elektrische i3 en i8. Geinteresseerden kunnen steeds contact opnemen met Mevr. Manon Huet (m.huet@greenville.be) voor meer info. Het aantal plaatsen is beperkt tot maximaal 40 bezoekers.

Limburgse projecten

In GreenVille worden ’s avonds vier Limburgse projecten aan de deelnemers voorgesteld.

Het project Cleantech Consulenten is hierbij een uitbreiding op de succesvolle opleiding tot CleanTechAmbassadeur van CleanTechPunt VZW.

TRIAS is een nieuw Limburgs bedrijf in oprichting dat financiering en energieoplossingen aanbiedt voor gebouwen. TRIAS is een eerste resultaat van de 14 haalbaarheidsstudies die in 2013 zijn gestart met steun van de provincie Limburg en I-Cleantech Vlaanderen.

De Cleantech Industry Group begeleidt bedrijven in hun zoektocht naar groene oplossingen en komt het project “M2M competence center” toelichten.

Tenslotte stelt Stradus Infra uit Heusden-Zolder hun onkruidvrije betonklinker "Nevergreen" voor. Een Limburgs product met vele milieuvoordelen.

De combinatie van grote ambities van grote bedrijven zoals IKEA BELGIUM met concrete Limburgse voorbeelden kan andere bedrijven inspireren tot eigen realisaties.