De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

2014-02-08 “Onderhoud rijtuigen NMBS blijft in Hasselt” (HBVL)

Opnieuw discussie over IJzeren Rijn

Brussel - "Het is de bedoeling dat ook de nieuwe M6-rijtuigen van de NMBS in de Werkplaats Hasselt worden onderhouden." Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascale Labille (PS) vrijdag gezegd op de Taskforce Limburg. Nog volgens de minister is er opnieuw discussie over het tracé van de IJzeren Rijn.

De Taskforce Limburg maakte vrijdag een stand van zaken van het SALK-uitvoeringsplan Limburg. Maar het was vooral uitkijken naar federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille. Die kwam langs bij de Taskforce op vraag van minister-president Kris Peeters (CD&V). In een brief van 17 december vorig jaar aan eerste minister Elio Di Rupo (PS), had Peeters zich nog kwaad gemaakt over de NMBS-plannen voor Limburg: weinig of geen investeringen én slechte verbindingen. Nochtans had de federale regering zich op 26 oktober 2012 - twee dagen na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk - geëngageerd om economische initiatieven in Limburg te ondersteunen. De NMBS kan daarin een rol spelen.

Investeringen

Het onderhoud met minister Labille duurde zo'n drie kwartier. Daarbij lijstte hij de door de NMBS geplande investeringen in Limburg nog eens op:

  • 5 miljoen voor de renovatie van het station in Genk
  • 2 miljoen voor de heropening van de stopplaats Hamont
  • 2,5 miljoen voor een auto- en fietsparking in Leopoldsburg
  • 16 miljoen voor de renovatie van het station van Hasselt
  • 26 miljoen voor aanpassingen aan de sporen en perrons in het station in Hasselt
  • 11 miljoen voor de werkplaats Hasselt
  • 8 miljoen voor de ondertunneling van de overweg in Neerpelt
  • 33 miljoen voor de afschaffing van zeven overwegen.

Samen geeft dat 103,5 miljoen euro. Voorts gaat de NMBS op expliciete vraag van de Vlaamse regering ook 118,9 miljoen euro investeren in de modernisering van de IJzeren Rijn, 9,4 miljoen in de aanleg van een tweede spoor op de Lijn 15 Balen-Zonhoven en 185,7 miljoen in de heropening van Lijn 18 Hasselt-Neerpelt. Zo komt men aan een totaal van 417,5 miljoen euro. Dat klinkt veel, maar is slechts een fractie van de 25 miljard euro die de NMBS van nu tot 2025 wil investeren.

Bovendien is de IJzeren Rijn geen Limburgs maar een Antwerps dossier, en is het zo dat veel van de in Limburg geplande werken pas voor na 2020 zijn. Ook is het de vraag of ze ooit zullen worden uitgevoerd.

Werkplaats Hasselt

Op vragen van de Limburgse ministers Ingrid Lieten (sp.a) en Jo Vandeurzen (CD&V) preciseerde minister Labille dat het wel degelijk de bedoeling is om ook de nieuwe M6-rijtuigen in de werkplaats Hasselt te onderhouden. Dat is belangrijk voor de toekomst van de werkplaats. Daar was twijfel over gerezen omdat er amper van die nieuwe M6-rijtuigen op de Limburgse verbindingen worden ingezet.De minister beloofde ook om een aantal vragen door te spelen naar de NMBS.

  1. De eerste studies over de heropening van Lijn 18 Hasselt-Neerpelt zouden pas in 2017 beginnen. Ze moeten vervroegd worden naar dit jaar zodat de lijn ook sneller opnieuw in gebruik is.
  2. Een studie naar het doortrekken van de lijn Mol-Neerpelt-Hamont naar het Nederlandse Weert.
  3. Snelle verbindingen om het uur naar Antwerpen en naar Luik.

IJzeren Rijn

Tot slot kwam ook het dossier van de IJzeren Rijn te sprake. Hier werd er op aangedrongen dat de minister het "memorandum of understanding" met Nederland zo snel mogelijk afrondt. Daardoor kan het historisch tracé opnieuw in gebruik genomen worden, op voorwaarde dat ons land Nederland financieel compenseert voor o.a. de aanleg van een tunnel onder stiltegebied. Maar volgens minister Labille is er een probleem. Noord-Rijn Westfalen opteert sinds kort voor een alternatief tracé langs de A52-snelweg. En die discussie moet nog uitgeklaard worden.

© Concentra

buitenkant van het Dommelhof
Budget