De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

2014-04-15 Transportbedrijf Essers voorziet 300 jobs in Syncreon-hal (Het Laatste Nieuws)

dinsdag, 15 april 2014

Wanneer Ford-toeleverancier Syncreon eind dit jaar de deuren sluit, wordt de bedrijfshal in gebruik genomen door het Genkse transportbedrijf Essers. Verwacht wordt dat er onder de uiteindelijke 300 extra werknemers ook plaats zal zijn voor mensen van Ford en de toeleveranciers.

Essers is al jaren een speler van wereldformaat in de logistieke sector en denkt nu ook aan uitbreiding op de Fordterreinen. Het Genkse familiebedrijf heeft daarvoor haar oog laten vallen op de zogenaamde K-hal, waar momenteel nog toeleverancier Syncreon is gehuisvest. De hal, zo'n 22.000 vierkante meter groot, is namelijk al eigendom van de Groep Essers.

"De vraag naar opslagplaatsen en overslag van goederen blijft groeien", zegt Gert Bervoets van Essers.

"De K-hal is snel beschikbaar en geeft ons dus de kans om onze activiteiten uit te breiden. We zullen er goed een miljoen euro in moeten investeren maar binnen vijf jaar hopen we er toch een 300-tal werknemers te huisvesten. Of er ook plaats zal zijn voor personeel van Ford of de toeleveranciers? De mogelijkheden zijn er alleszins." Bij de vakbonden reageert men dan ook tevreden. "Met elke job die we krijgen, zijn we tevreden", zegt Mario Versavel van de liberale vakbond (ACLVB). "Naar verluidt zouden er al snel acht voltijdse krachten aan de slag kunnen."

VDAB-begeleiding

Hoewel er onder meer met de plannen van Essers een nieuwe baan in het vooruitzicht is voor werknemers van Ford of de toeleveranciers, moeten honderden anderen na de sluiting eind dit jaar toch nog op zoek naar een nieuwe werkgever. VDAB Limburg stelde daarom al een draaiboek op voor de komende maanden.

"De timing voor verdere acties, zowel nu als vlak voor de sluiting, ligt daarbij vast", zegt directeur Hilde Baerten. "We zetten bijvoorbeeld sterk in op een groot aanbod van gratis opleidingen tijdens periodes van economische werkloosheid. Daarvoor is er tijd vrijgemaakt van april tot december. Tegelijkertijd worden tijdens de laatste maanden van 2014 alle werknemers geïnformeerd over de outplacementbegeleiding die ze mogen verwachten. De situatie bij Ford en de toeleveranciers is daarbij redelijk uniek. Het aantal werknemers dat daarbij bereikt moest worden, was nooit zo groot. Ook valt dit redelijk laat in het proces, omdat de fabriek na de aankondiging nog twee jaar open bleef."

Wanneer de outplacementbegeleiding midden 2015 ten einde is, staan de diensten van de VDAB klaar om wie nog geen ander werk heeft gevonden verder te begeleiden.

"We hopen natuurlijk dat het daarbij om zo weinig mogelijk mensen gaat", besluit Baerten.

De statistieken van de werknemers die Ford al verlaten hebben, zijn in dat opzicht al veelbelovend. Zo'n acht op de tien heeft ondertussen een andere baan.Wie nu al met vragen zit, kan alvast terecht op de website www.vdab.be/werkpuntlimburg.

© Het Laatste Nieuws