De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Bevordering internationalisatie Limburgse bedrijven

Voka - Kamer van Koophandel Limburg wil bedrijven met exportpotentieel sensibiliseren en informeren over de groeimogelijkheden van internationaal ondernemen

Doel van het project

Dit project heeft als doel om de Limburgse bedrijven met exportpotentieel te sensibiliseren en te overtuigen om internationale markten aan te boren. Door de toenemende globalisering is internationalisatie voor veel bedrijven een must om te groeien en op langere termijn zelfs een voorwaarde om te kunnen overleven. Elk bedrijf zou zich regelmatig de strategische vragen moeten stellen: “is internationalisatie nodig voor mijn bedrijf?” en “hoe past internationalisatie in mijn bedrijf?”. Men heeft met andere woorden een 360°- perspectief nodig om te kunnen slagen in export en internationaal ondernemen.

Hiertoe is het belangrijk dat bedrijven zich niet alleen bewust zijn van de mogelijkheden die internationalisatie en export bieden, maar ook bewust zijn van waar hun eigen USP ligt en hoe ze die waarde voor de klant kunnen optimaliseren. Hiertoe is een doordachte aanpak en analyse vanuit de ondernemer zelf nodig. Belangrijk is de combinatie van innovatieve marketing met een uniek product, het correct vertalen van de marketingmix voor het gekozen segment en markt.

5 doelstellingen

Daarom worden volgende 5 grote doelstellingen beoogd:

  1. sensibilisering van de Limburgse bedrijven rond mogelijkheden die export en internationalisatie
    bieden
  2. detectie en screening van bedrijven met een sterk export(groei)potentieel d.m.v. bezoeken
  3. collectieve begeleiding van bedrijven met exportpotentieel om zo hun exportplannen te helpen
    waarmaken via bootcamps exportstrategie, exportmarketing en markt- en landenkeuze, alsook
    clusters van sectoren en/of regio’s, of collectieve begeleiding gefocust op bepaalde andere
    gezamenlijke noden
  4. terugkomevenementen waarin een opvolging en ervaringsuitwisseling kan gebeuren met de eerder
    begeleide bedrijven
  5. communicatie over het project en haar initiatieven teneinde instap voor iedereen bekend te maken.

Deze initiatieven zijn anders door hun doorgedreven en sterk gefocuste aanpak die een antwoord biedt op de noden die afgeleid worden uit de bezoeken. Op die manier kan specifiek ingespeeld worden op hetgeen speelt bij de Limburgse exportgroeibedrijven en hen te clusteren naar noden en focus.

Doelgroep

  1. Limburgse bedrijven met een uitgesproken exportpotentieel door een sterke waarde propositie en sterk toekomstgerichte internationale visie met weinig tot geen exportervaring uit de prioritaire sectoren zoals gedefinieerd in het SALK-actieplan om deze te begeleiden om hun verdere groei te realiseren in buitenlandse markten.
  2. Limburgse bedrijven, reeds actief binnen de EU, sensibiliseren en begeleiden om hun verdere internationale groei te versnellen en te realiseren in landen buiten de EU, i.e. verre export.
  3. Limburgse bedrijven die nood hebben aan een klankbord om hun verdere export vorm te kunnen geven, zij het in een bepaalde sector, vanuit een bepaalde nood of vanuit een bepaalde regio.

Voka zal deze bedrijven zo goed mogelijk samenbrengen en begeleiden vanuit gezamenlijke noden.

Alles over: internationaal