De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Circulaire bedrijfsmodellen Limburg

GreenVille gaat Limburgse ondernemers bewust maken van het belang van circulaire bedrijfsmodellen en tools aanreiken aan startende en bestaande bedrijven om zelf nieuwe bedrijfsmodellen te implementeren.

GreenVille neemt op vraag van de provincie Limburg initiatieven om de circulaire economie meer bekend te maken bij ondernemers. Uitgangspunten uit de circulaire economie kunnen hierbij meegenomen worden bij het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Dit project maakt Limburgse ondernemers bewust van het belang van circulaire bedrijfsmodellen en brengt hen tools bij om zelf nieuwe bedrijfsmodellen te implementeren.

Inhoudelijk vertrekt het project van het ‘Business Model Innovation Grid’. Dit grid presenteert 9 «business model archetypes» en is ontwikkeld door TU Delf en de universiteit van Cambridge. Het grid streeft naar een circulaire economie in alle sectoren.

In een eerste stap inspireert het project ondernemers door goede voorbeelden te tonen. Het voorstel is om 3 maal per jaar een voorbeeldbedrijf te presenteren op een netwerkevent. Eénmaal per jaar wordt een internationaal bezoek georganiseerd aan een toonaangevend buitenlands bedrijf of regio.

In een tweede stap begeleidt het project startende KMO’s bij het opzetten van een nieuw bedrijfsmodel. Voor de begeleiding van startende KMO’s wordt naast het «Business Model Innovation Grid» ook het Osterwalder Canvas gebruikt. Dit canvas laat toe om alle bouwstenen van een onderneming in kaart te brengen. In een derde stap worden bestaande KMO’s begeleid bij het aanpassen van hun bedrijfsmodel. Hier komen de praktijkvoorbeelden uit het «Business Model Innovation Grid» goed van pas.

Gedurende de projectperiode (2016, 2017, 2018) kunnen meer dan 1.000 deelnemers genieten van inspirerende events en worden 36 KMO’s (18 starters en 18 bestaande KMO’s) begeleid om te komen tot een circulair bedrijfsmodel. Dit is één verbeterd bedrijfsmodel per maand. Voor de begeleiding wordt de voorkeur gegeven aan internationaal georiënteerde bedrijven.

Het doel van het project is om te komen tot betere bedrijfsmodellen bij nieuwe, bestaande en bij voorkeur internationaal georiënteerde KMO’s.

Doelgroep

Het project richt zich op twee doelgroepen. Enerzijds geeft het project startende KMO’s meer inzicht in de opbouw en ontwikkeling van een bedrijfsmodel.
Anderzijds zal het project ook bestaande KMO’s inspireren en begeleiden bij het heroriënteren van hun activiteiten.