De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Transitie naar gespecialiseerde logistiek

Voka - Kamer van Koophandel Limburg wil Limburgse bedrijven ondersteunen in de ontwikkeling van nieuwe concepten en bedrijfsmodellen voor e-commerce en e-fulfilment. Tegelijkertijd wordt ook ingezet op een bredere sensibilisering rond e-commerce en e-fulfilment bij Limburgse bedrijven.

E-commerce is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Iedere dag worden massa’s pakketjes online besteld en individueel geleverd. Slogans als ‘Vandaag besteld voor 22u, morgen bij u geleverd’ en ‘Gratis levering vanaf x euro’ horen we dagelijks. Bovendien is e-commerce nog steeds bezig aan haar opmars. Deze markt van e-commerce en de bijhorende e-fulfilment biedt natuurlijk ook mogelijkheden voor Limburgse kmo’s.

Uit meerdere internationale studies (o.a. het toonaangevende Prime Logistics Locations rapport van Cushman & Wakefield) blijkt dat Limburg het potentieel heeft om uit te groeien tot één van de absolute topregio’s voor logistieke activiteiten in Europa. De logistieke sector biedt vandaag reeds een belangrijke meerwaarde, maar er is zeker nog een grote groeicapaciteit. Daarbij zetten de bedrijven in de provincie Limburg nog te weinig in op e-commerce en e-fulfilment. Daardoor gaat heel wat potentieel in omzet, tewerkstelling en toegevoegde waarde verloren. Dat is jammer, want de Limburgse kmo’s zijn met hun klein en flexibel karakter ideaal geschikt om hierop in te zetten.

Dit project heeft tot doel om 50 zorgvuldig geselecteerde bedrijven te screenen op hun potentieel voor e-commerce en e-logistics. Dit kunnen zowel bedrijven zijn die hierin al actief zijn, als bedrijven die nog de eerste stappen moeten zetten. Van deze 50 bedrijven, selecteren we er 15 tot 20 om deel te nemen aan de concepttafel-fase. Per 8 à 10 bedrijven richten we één concepttafel op, waarin over een periode van 1,5 jaar zal samengewerkt worden aan een vernieuwend concept binnen e-commerce en e-logistics. Welk concept dat precies zal zijn, is afhankelijk van de bedrijven en hun ideeën.
Bovendien zullen de (internationale) experten die mee voor de opstart en begeleiding van deze concepttafels zullen zorgen, ook hun invloed uitoefenen. We hebben wel reeds een geografische afbakening voorzien. In één concepttafel brengen we de regionaal-Vlaamse concept(en) onder, in de tweede concepttafel de internationale concept(en). De bedoeling is dat de bedrijven die deelnemen aan de concepttafels op het einde van het project klaar zijn om hun nieuw concept effectief te implementeren.

De opmaak van een gestandaardiseerde screening zorgt er bovendien voor dat dit project resulteert in een tool die ook voor andere projecten rond e-commerce en e-fulfilment ingezet kan worden. De organisatie van een jaarlijks thematisch netwerkevent, zal in totaal een 210-tal bedrijfsleiders en beslissingsnemers verder inwijden in de wondere wereld van e-commerce en e-logistics.

Doelgroep

Uiteraard wordt de belangrijkste doelgroep van dit project gevormd door de Limburgse bedrijven (kmo’s) met activiteiten en/of ambities en/of potentieel in e-commerce en e-fulfilment. Zij maken de kern uit van dit project. Door hen samen te laten werken in concepttafels, en hen hierbij structureel te begeleiden, kunnen innovatieve concepten rond e-commerce en e-fulfilment vorm krijgen en uitgewerkt worden. Verder zijn ook de publieke stakeholders een belangrijke doelgroep. Hierbij denken we onder andere aan het provinciebestuur en de lokale overheden.

Tot slot worden ook de experten en stakeholders met sector/domeinkennis nauw betrokken bij de realisatie van dit project: de Limburgse hogescholen en universiteit, het Vlaams Instituut voor Logistiek, ..